Apie parodą
Norint laimėti rinkimus, svarbios ne tik idėjos, bet ir tai, kaip mes sugebame jas pateikti rinkėjui. Viena populiariausių įtikinėjimo priemonių balsuoti – rinkiminis lankstinukas. Tai spaudinys, kurio rinkiminės kampanijos metu retai pasigendame savo pašto dėžutėje. Dažnas Lietuvos rinkėjas, gavęs lankstinuką arba atvirlaiškį su kandidato pavardę, net neskaitęs išmeta jį į šiukšlių dėžę.
Vis dėlto, nepaisant visos technologinės pažangos, internetinės reklamos, lankstinukai ir spausdinta rinkiminė reklama išlieka populiariausia bendravimo priemonė, kuria naudojasi ne tik didelius biudžetus turinčios partijos, tačiau ir nedaug lėšų turintys kandidatai.
Kaip per pastaruosius trisdešimt metų keitėsi mūsų valstybė, lygiai taip pat nuolat kito rinkiminė komunikacija bei jos pobūdis. Kaip lankstinukai bei politinių kandidatų atvirlaiškiai keitėsi per pastaruosius tris nepriklausomybės dešimtmečius, galite išvysti virtualioje parodoje „Lietuvos politinės komunikacijos raida lankstinukuose nuo 1990 m. iki mūsų dienų“.
LMA Vrublevskių bibliotekos fonduose saugoma per kelis šimtus rinkiminės agitacijos dokumentų iš 1990 - 2020 m. rinkiminio laikotarpio. Bibliotekos darbuotojos Rasos Sperskienės, komunikacijos specialisto Albert Komar, parodos autoriaus ir LVŽS Vilniaus skyriaus dėka pavyko surinkti lankstinukų, iš kurių galite išvysti, kaip keitėsi rinkiminės agitacijos dizainas, kokios idėjos buvo aktualios tada ir šiandien, kaip keitėsi mūsų gerai pažįstamų politikų įvaizdis ir kokios idėjos išlieka svarbios iki mūsų dienų.
Parodos dokumentai mums byloja, kaip savadarbė Sąjūdžio laikų agitacinė medžiaga evoliucionavo, įgydama vakarietiškos demokratijos įvaizdžio formas. Kaip keitėsi kandidatų šūkiai, jų idėjos ir būdai ne tik pateikti rinkimines idėjas, bet ir sudominti rinkėją savo asmeninėmis savybėmis, pavyzdžiui, receptais arba hobiu.
Į skirtingus politinių rinkimų laikotarpius suskirstyta paroda leidžia pastebėti politinės reklamos virsmo polinkius, išskirti konkrečių rinkimų svarbiausius dalykus, pavyzdžiui, kaip keitėsi mūsų diskusija dėl stojimo į tarptautines organizacijas, tokias kaip NATO ir ES. Taip pat galima pastebėti ir tai, kaip tam tikros temos, pavyzdžiui, alkoholio vartojimo mažinimas, Lietuvai itin svarbi 1996 metais, vėl buvo vienas ryškiausių rinkiminės agitacijos klausimų po 20-ies metų – 2016-aisiais.
Kaip atrodė šie pokyčiai, kokie politinės komunikacijos polinkiai grįžta ir kokios naujovės atkreipia rinkėjo dėmesį dabar. Apie visą tai kviečiame sužinoti šioje parodoje.
Parodos ir tekstų autorius – kultūrinės veiklos specialistas Dovilas Petkus
Tekstą redagavo dr. Artūras Judžentis
Medžiagą internete pateikė Audronė Steponaitienė