12Objektai(-ų)

Karo aviacijos pradžia

1919 m. sausio 30 d. Lietuvos kariuomenės Inžinerijos kuopoje buvo sudarytas Aviacijos būrys. Priešo veiksmams sekti ir karinėms operacijoms planuoti reikėjo žvalgybos žinių, o lakūnų nebuvo. Vasariui įpusėjus, vokiečiai Lietuvos kariuomenei perleido dirižablio (cepelino) angarą, kuris tapo lėktuvų saugykla, tačiau labai trūko degalų ir lėktuvų atsarginių dalių. Vasario 24 d. vokiečiai perdavė lietuviams ir vieną iš dviejų lėktuvų angarų šiauriniame oro uosto pakraštyje prie Vesulavos dvaro (Linksmadvario). Buvo pasamdyti 5 vokiečių lakūnai, 1 žvalgas ir 5 mechanikai. Kovo 3 d. įvyko pirmasis žvalgybinis skrydis maršrutu Kaunas–Kaišiadorys–Vilnius. Skrido vokiečių lakūnas Fricas Šulcas ir karininkas Konstantinas Fugalevičius. Iš pradžių skrydžiai daugiausiai buvo susiję su žvalgymu ir propaganda, o vėliau dalyvauta ir koviniuose veiksmuose. Kovo 12 d. Aviacijos kuopa atskirta nuo Inžinerijos kuopos ir tapo atskira Lietuvos kariuomenės Aviacijos dalimi. Taip pat šią dieną įsteigta Aviacijos mokykla, todėl ši diena švenčiama kaip Lietuvos karinių oro pajėgų įkūrimo diena. Gegužės 15 d. į Aviacijos dalį priimtas pirmasis lietuvis. Tai buvo kvalifikuotas lakūnas Pranas Hiksa (1897–1966), 1916–1918 m. tarnavęs Rusijos aviacijoje, o 1917 m. gilinęs studijas Anglijoje. Gegužės 17 d. buvo sudarytas 4 lėktuvų aviacijos būrys, įsikūręs Kėdainių oro uoste ir kovojęs Panevėžio pusėje, vejant raudonarmiečius iš Lietuvos. Gegužės 24 d. jis grįžo į Kauną. Birželio 13 d. lietuvių Aviacijos būrys perkeltas į oro uostą prie Utenos. Liepos 4 d. iš Kauno išvyko vokiečių aviacijos būrys, o liepos 9 d. lietuviams buvo perduotas ir antrasis Linksmadvario angaras. Likus vienam lakūnui P. Hiksai, vadovybė lapkričio 15 d. trims mėnesiams pasamdė 4 anglų lakūnus. Jie skraidė geriau nei vokiečiai, bet su jais buvo sunku susikalbėti. Gruodžio 16 d. Aviacijos mokykla parengė 34 mokinius ir buvo uždaryta. Jos absolventams dar reikėjo išmokti skraidyti, todėl buvo sudarytas Mokomasis būrys, kurio vadu paskirtas P. Hiksa. 1920 m. balandžio 1 d. Mokomasis būrys tapo Pirmąja oro eskadrile. Liepos 18 d. Aviacijos dalies vadu paskirtas generolas majoras Juozas Kraucevičius, patyręs caro kariuomenės lakūnas, stambių aviacijos junginių vadas.

Informuojame, kad šioje svetainėje statistikos ir rinkodaros tikslais naudojami slapukai (angl. Cookies). Jei sutinkate, spauskite mygtuką SUTINKU. Sutinku