8Objektai(-ų)

Getai Lietuvoje

Getas (it. ghetto), religinės ar etninės mažumos gyvenama miesto dalis. Terminas pirmąkart pavartotas 1516 Venecijos žydų kvartalui apibrėžti. Europoje getu dažniau vadinti žydų, Jungtinėse Amerikos Valstijose – afroamerikiečių gyvenamieji rajonai. <...> Lietuvos miestuose 14–18 a. getų nebuvo, bet žydams buvo leidžiama gyventi tik kai kuriose gatvėse arba kvartaluose; čia susitelkusios žydų bendruomenės (kahalai) nuo 14 a. pabaigos naudojosi didžiojo kunigaikščio ir privačių valdų sąvininkų privilegijomis, iki 19 a. ir vėliau išlaikė kompaktinio gyvenimo ir religinio bei etninio uždarumo bruožų.

Per Vokietijos–SSRS karą okupuotoje Lietuvoje naciai ir jų nurodymus vykdanti lietuvių administracija nuo 1941 07 pradėjo steigti getus žydams izoliuoti. Kartu naciai rengė žydų, pirmiausia vyrų, žudynes. Iš kai kurių mažesnių getų po pirmųjų žudynių likę gyvi žydai (ar jų dalis) buvo perkelti į didesnius. Kaune, Vilijampolėje, getas (apie 30 000 žmonių) įkurtas 1941 08 viduryje, Šiauliuose 2 getai – 1941 08 pabaigoje, Vilniuje 2 getai. <...> Žydų atstovams buvo klastingai teigiama, kad getuose įsikūrę žydai išvengs žudynių, tačiau naciai ir jų vietiniai talkininkai, pasisavinę į getus suvarytų žmonių turtą, 1941 08 ir rudenį juos dar sparčiau naikino (išžudyta apie 40 000 didžiųjų Vilniaus, apie 30 000 Kauno, daugelis Šiaulių getų gyventojų). Panevėžio, Telšių (likviduotas 1941 12), Utenos, Žagarės ir kiti mažesni getai panaikinti, jų gyventojai išžudyti, tik nedaugelis perkelti į kitus getus ar paslėpti žmonių. Iš viso 1941 buvo išžudyta 70–80 % Lietuvos žydų, sunaikinta savita jų kultūra.

Stanislovas Buchaveckas
Iš: Visuotinė lietuvių enciklopedija. Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas, 2004, t. 6, p. 619.

1942–1943 m. nežinomi Kauno geto policininkai slapta rašė geto istoriją. 1964 m. buvusioje geto teritorijoje rasta dėžė, kurioje saugota net 900 liudijimų jidiš kalba. Jų vertimas į anglų kalbą sudaro 253 knygos puslapių. Daug paaiškinimų ir komentarų galima rasti žymaus istoriko Samuelo D. Kassowo pratarmėje.

Informuojame, kad šioje svetainėje statistikos ir rinkodaros tikslais naudojami slapukai (angl. Cookies). Jei sutinkate, spauskite mygtuką SUTINKU. Sutinku